# wstecz #
Liczy obecnie 2500 mieszkańców. Położone na przesmyku jezior Rudno (inaczej : Grażyna lub Dubie Północne) i Dubie Południowe (inaczej Adamowo) stanowi lokalny ośrodek usługowy dla potrzeb gminy, której władz jest siedzibą. Miasto jest także (jak na razie słabym) ośrodkiem turystyczno - wypoczynkowym. Był tu hotel (nieczynny), jest kemping ze stanicą wodną PTTK, ośrodki wczasowe (1 szt). W mieście znajduje się siedziba Dyrekcji Drawieńskiego Parku Narodowego.
Początki osadnictwa sięgają czasu neolitu. We wczesnym średniowieczu była tu osada, która w X-XII w. przekształciła się w gród pozostający w sferze wpływów pomorskich. Od XIII w. miasto przeszło pod panowanie brandenburskie jako lenno rycerskiego rodu von Wedel. W tym okresie w miejscu grodu powstała warownia, przebudowana w na początku XIV w. na obronną rezydencję właścicieli miasta. Właśnie z zamkiem związana jest pierwsza wzmianka o mieście z 1313 r. W dokumencie jest mowa o Drawnie jako głównym ośrodku rodu Wedlów i ważnym punkcie strategicznym na pograniczu wielkopolsko -brandenburskim. Miasto określane jest jako „Wedele". Później wykształciła się nazwa „Neuwedell", zaś przez pewien czas używano nazwy „Neven Wedel", co znaczy to samo, czyli „Nowy Wedel".
Nie znany jest dokładny czas uzyskania praw miejskich przez Drawno. Wiadomo tylko, że osada pod zamkiem została podniesiona do rangi miasta w pierwszej połowie XIV w., praw-dopodobnie w 1347 r. Dokonali tego zapewne bracia Sulislaf i Ludolf Wedlo-wie z Korytowa. Wkrótce potem powstały fortyfikacje miejskie, z najpierw trzema, a ostatecznie czterema bramami.
Pomimo, że Drawno było miastem prywatnym często dochodziło do niepokojów. Szczególnie za panowania krzyżackiego w Nowej Marchii (1402-54). Wtedy to dochodziło do permanentnych potyczek polsko - krzyżackich, w których Wedlowie występowali raz po jednej, raz po drugiej stronie licząc na połączenie swoich rozdzielonych granicą posiadłości. W latach 1433-36 drawieńscy Wedlowie wzięli udział w buncie przeciw Zakonowi i sprowadzili do miasta polską załogę. W latach 1469-78 na zamku stacjonowały wojska pomorskie.
Okres od początku XVI w. do początku XVII w. należał do wyjątkowo spokojnych. Dzięki temu mogła rozwinąć się gospodarka. Zajmowano się rolnictwem, ogrodnictwem, pszczelarstwem, podejmowano także próby hodowli winorośli. Mimo strategicznego, pogranicznego położenia oraz przebiegających w pobliżu szlaków z Wielenia do Choszczna i do Białogardu, handel nie odegrał w dziejach miasta większej roli.
Okres wojny trzydziestoletniej (1618-48) i liczne przemarsze wojsk przyniosły załamanie dobrej koniunktury. Co prawda działania wojenne ominęły miasto, ale kryzys objął cały region. W 1690 r. wielki pożar strawił Drawno niemal doszczętnie.
W czasie wojny siedmioletniej, w 1758 r. artyleria rosyjska ostrzelała miasto. Zniszczeniu uległ zamek, który nie został już odbudowany.
Po zakończeniu działań wojennych miasto zaczęło się powoli rozwijać. Powstały liczne warsztaty tkackie, które jednak upadły w pierwszej poł. XIX w. Od końca XVIII w. działała tu kuźnia żelaza. Nieco później powstały także inne mniejsze zakłady - tartak, cegielnia, kaflarnia.
Do XIX w. zabudowa pozostała drewniana, a miasto co kilkadziesiąt lat płonęło.
W drugiej połowie XIX w. Drawno uzyskało dogodne połączenia komunikacyjne. Wybudowano drogi do Choszczna i Kalisza Pom. (1853 r. ). W 1895 r. uruchomiono połączenie kolejowe do obu tych miast. Istniała także placówka pocztowa, kasa kredytowa i wytwórnia ceramiki. W mieście było siedem szkół elementarnych, w tym jedna prywatna z językami obcymi i muzyką.
W 1894 r. Drawno liczyło 2898 mieszkańców (więcej niż obecnie!). Zdecydowanie dominowała ludność protestancka. Katolików było tylko 17, a Żydów 107. W 1911 r. otwarto największą w Niemczech wytwórnię sieci rybackich. Nie sprawiło to jednak, że Drawno przestało być jedynie lokalnym, trzeciorzędnym ośrodkiem.
W latach dwudziestych XX w. odkryto możliwości turystycznego wykorzystania tych pięknych terenów. Pojawili się pierwsi turyści wodniacy. To z myślą o nich wybudowano nad jez. Dubie stanicę wodną.
W latach II wojny światowej istniał w Drawnie obóz pracy, którego więźniowie zatrudnieni byli przy pracach leśnych i w lokalnym tartaku. Miasto zostało zdobyte przez oddziały sowieckie 12 lutego 1945 r. Kilka dni później pojawiają się żołnierze polskiej 2 Dywizji Artylerii, którzy w walkach o przełamanie niemieckiej obrony kilka kilometrów na północ od Drawna, l marca przeszli swój chrzest bojowy.
W wyniku działań wojennych miasto zostało zniszczone w 25%. Szybko jednak uporano się z ich usunięciem. Napływający polscy osadnicy stopniowo przywracali życie w mieście. Ponad połowa nowej ludności Drawna przybyła z Polski centralnej. Ok. 30% to przesiedleńcy ze Wschodu.
Przez kilka lat powojennych miasto nosiło nazwę Kniazie. Od reformy administracyjnej w 1975 r. Drawno, dotąd należące do województwa szczecińskiego, znalazło się w województwie gorzowskim. Obecnie należy do województwa zachodniopomorskiego.
W powojennym okresie, podobnie jak za czasów niemieckich Drawno nigdy nie rozwinęło się ponad miarę ośrodka gminnego. Powstało także zaplecze turystyczne - kemping, motel, zakładowe ośrodki wczasowe.
Przełom systemowy w 1989 r. spowodował upadek rolnictwa i wielu nierentownych (pozornie!) zakładów pracy, co stało się przyczyną wysokiego bezrobocia. Obecnie jednak dzięki działaniom kilku podmiotów region stara się aktywnie promować, co może zaowocuje ożywieniem ruchu turystycznego i w przyszłości może stać się podstawą rozwoju miasta (o ile podmioty wytrzymają nierówną - dofinansowywaną z budżetu - konkurencję).
Zwiedzanie Drawna najlepiej rozpocząć od Góry Zamkowej. W XIV w. Wedlowie zbudowali tutaj zamek, przebudowany około 1600 r. na renesansową rezydencję. W 1758 r. została ona spalona i nigdy już nie odbudowana. Obecnie pozostały jedynie dwa fragmenty murów. Z Góry Zamkowej mamy ładny widok na jez. Rudno. Silne niegdyś fortyfikacje zostały rozebrane w latach 1850-90. Ul. Ogrodowa i Tylna biegną po linii dawnych umocnień. Zachował się natomiast średniowieczny układ urbanistyczny, zniekształcony jednak w kilku miejscach przez szpetną współczesną zabudowę.
Z zamkiem związana jest legenda o jednym z Wedlów, parającym się rabunkiem; trasy wypadowe na zbójeckie wyprawy prowadziły po przeprowadzonym przez jezioro moście ukrytym na dwie stopy pod powierzchnią wody i znanym tylko wtajemniczonym.
Najcenniejszym zabytkiem miasta jest gotycki kościół Najświętszej Panny Marii Nieustającej Pomocy, powstały w XV w., rozbudowany XVII i XIX w. Świątynia jest budowlą halową, jednonawową, z transeptem i pięciobocznym prezbiterium. Potężna ryglowa wieża powstała w 1800 r. We wnętrzu barokowy ołtarz i ambona (niestety już znikneła!) z postaciami ewangelistów.
Zachowało się sporo urokliwej, małomiasteczkowej zabudowy pochodzącej z końca XVIII i początku XIX w. W podwórkach napotkać można studnie artezyjskie. Zwraca uwagę eklektyczny budynek poczty, zabudowania dawnej odlewni metali i kilka innych domów z przełomu XIX/XX w. Przy moście zaniedbany XIX-wieczny dworek, z wysokim mansardowym dachem. Przy ul. Choszczeńskiej stary cmentarz z cennym drzewostanem.
Przechodząca przez miasto linia kolejowa jest od 1996 r zamknięta dla regularnego ruchu pasażerskiego, choć istnieje - atrakcyjna głównie dla grup - możliwość wynajęcia pociągu specjalnego prowadzonego przez parowóz ze skansenu kolejowego w Choszcznie.
• Przystanek PKS - w rynku nieopodal kościoła. Połączenia do Choszczna, Dobiegniewa, Szczecina i Gorzowa Wlkp.
• Dyrekcja Drawieńskiego Parku Narodowego - ul. Leśników 2a, tel. 095 768-20-51, 768-25-10
• Przystań i Punkt Informacji Turystycznej DPN - ul. Kolejowa 18, tel. 095 768-23-95
• Stanica Wodna PTTK - ul. Kolejowa 9, tel. 095 768-21-55, 768-24-51
Ładne miejsce biwakowania w lesie, za miastem na północnym brzegu jez. Dubie. Miejsce biwakowe też nad Drawą powyżej miasta, przy drewnianym moście przed jeziorem Grażyna. Latem także małe pola namiotowe na prywatnych łąkach.